Mi možemo društvo učiniti boljim
Hutba Izet-ef. Čamdžića
Sufijan bin Abdurrahman kaže: "Rekao sam Allahov Poslaniče, reci mi o islamu riječi o kojima poslije tebe nikoga više neću morati ništa pitati?" "Reci vjerujem u Allaha, dž. š., i u tome ustrajavaj." reče Poslanik. "A čega se najviše bojiš za mene?", upitao sam. Poslanik je pokazao na svoj jezik i rekao: "Ovoga." Ovaj hadis Ibn Kesir spominje u komentaru ajeta: "Doista onima koji govore naš Gospodar je Allah i u tome ustrajavaju silaze meleki i govore, ne bojte se i ne žalostite se i radujte se Džennetu koji vam je obećan." (Fussilet, 30)
Ibn Abbas, r. a., pod pojmom ustrajnost podrazumijeva ustrajavanje u izvršavanju farzova. Znamo da je odgojni aspekt farzova kao i drugih Allahovih, dž. š., objavljenih nam propisa da čovjeka od grijeha udalje i da oni, farzovi nisu sami sebi svrha. Poslanik, Muhammed, a. s., je došao da odgoji čovjeka, a islam se ne zadovoljava, ne ograničava s odgojem pojedinca već insistira, želi sretno i stabilno društvo i baš zbog toga se Poslanik za nas najviše boji onih grijeha koji nagrizaju i razaraju društvo, a to su grijesi jezika.
Laž je grijeh jezika. Allah, dž. š., je jasno i nedvosmisleno nama rekao da je Njegovo prokletstvo na one koji lažu i da neće pokazati Pravi put onima koji granice prelaze i lažu. Poslanik Muhammed, a. s., kaže: "Iskrenost vodi u dobročinstvo, a dobročinstvo vodi u Džennet, laž vodi u razvrat, a razvrat vodi u Džehennem." (Buhari) Zbog svega toga Poslanik nas poziva: "Ko vjeruje u Allaha i Sudnji dan neka govori samo ono što je dobro ili neka šuti." (Muslim)
Mi znamo, jasno je nama da je naše društvo oboljelo od grijeha koji se laž zove. Treba nam jednako biti jasno da jedini koji to naše društvo mogu izliječiti od te bolesti jesmo mi, mi koji za sebe tvrdimo da vjerujemo u Allaha i Sudnji dan, mi kojima se Poslanik obraća: "Ako vjerujete u Allaha i Sudnji dan onda govorite samo ono što je dobro ili šutite." Otuda nam je zadaća, Gospodar naš to od nas traži da se suprotstavimo grijehu koji nagriza, razara i uništava naše društvo, podriva sam njegov temelj, a temelj mu je povjerenje. Upozorio nas je Poslanik da prvo što će nestati među njegovim sljedbenicima je povjerenje, a posljednje namaz.
Suprotstavimo se grijehu, grijesima, jezika našeg a prigovor i uvreda jesu takav grijeh. Allah, dž. š., nas upozorava: "O vjernici, nemojte kvariti sadake svoje prigovorom i uvredama." (Bekare, 264) Poslanik kaže: "Neće u Džennet ući trojica, neposlušnik roditeljima, o alkoholu ovisnik i onaj koji na učinjenom dobru prigovara." (Tirmizi) Uzvišeni nas u Objavi podučava da je lijepa riječ bolja od sadake koju prati prigovor. Naše društvo je oboljelo od grijeha koji se prigovorom za učinjeno dobro zove a to je kad od onoga kojem si dobro učinio očekuješ protuuslugu, ponizno ponašanje prema tebi što je u suprotnosti s pravilima naše uzvišene vjere. Allah, dž. š., traži od onih koji pomažu onima koji za pomoći vape a sve radi sreće i zadovoljstva u društvu da ne očekuju ništa za protuuslugu i da pomognutog ne smatraju manje vrijednim od sebe. Ovu bolest koja jest prisutna u nama ne mogu izliječiti liječnici odnekud i eksperti iz neke strane zemlje, tu bolest možemo izliječiti sami, a lijek se nalazi u izvorima naše vjere, u ustrajavanju činjenja farzova koji će nas od grijeha udaljiti.
U suri Kalem Allah, dž. š., ukazuje na grijeh koji smutnju u društvo nastanjuje, a jasno nam je, Objava nam tako kazuje, da je smutnja od ubistva gora. Allah, dž. š., kaže: "Ti ne slušaj klevetnika prezrenog, klevetnika koji tuđe riječi prenosi." (Kalem, 10-11) Među ljude sijati nepovjerenje i okretati ih jedne protiv drugih prenoseći šta su jedan o drugome rekli grijeh je za društvo opasan i poguban, taj grijeh nam put ka Džennetu otežava. Poslanik, Muhammed, a. s., kaže: "Neće ući u Džennet onaj koji tuđe riječi prenosi i širi smutnju među ljudima." (Tirmizi) Jednoga dana Poslanik je s ashabima naišao pokraj dva svježa mezara i rekao: "Ovi ljudi koji ove mezarove nastanjuju u teškoj su kaburskoj patnji zbog grijeha koje nisu smatrali velikim. Jedan od njih, veli Poslanik, nije se čuvao prilikom vršenja male nužde, nije štitio sebe od nečistoće, a ovaj drugi tuđe je riječi prenosio, smutnju u društvu širio." (Muslim) Eto, osim što sijemo smutnju ovdje zavađajući ljude i nas i naše društvo činimo lahkim plijenom neprijatelju, mi i sebi berzahsko i ahiretsko boravište nepodnošljivim činimo. Poslušajmo Allaha, dž. š., Koji nam Objavu šalje, slijedimo Poslanika Njegova, jer je to put ka sreći na oba svijeta. Pa i ovu bolest izliječimo što hitnije jer naše društvo vapi za srećom, radi naše budućnosti nužna mu je sloga, naše društvo može biti sretno a njegova sreća u našem je ponašanju.
I psovka i pogrda grijeh su jezika. Poslanik kaže: "Psovanje muslimana je grijeh, a ubistvo nevjerstvo." (Ebu Davud) Poslanik također kaže: "Ko vjeruje Allaha i Sudnji dan neka ne uznemirava svoga komšiju." (Buhari) Nije naše društvo nažalost imuno ni na ovaj grijeh, i ova bolest koja ga iznutra nagriza prisutna je, pa bi bilo dobro da se prisjetimo onog pitanja koje Sufija bin Abdurrahman upućuje Poslaniku: "Čega se za nas najviše bojiš?", a Poslanik pokaza na jezik i reče ovog. Kad pogledamo iz perspektive oboljelog nam društva i upitamo se čemu služe farzovi ako se mi poslije njih svađamo i jedni protiv drugih radimo.
Ustrajnost, istinska ustrajnost je od grijeha biti daleko a Objava nam kazuje da je grijeh težak i društvu bolest donosi i kad se rugamo jedni drugima. Allah, dž. š., nas upozorava: "Neka se muškarci jedni drugima ne rugaju, možda su oni bolji od njih, a ni žene drugim ženama, možda su one bolje od njih. I ne grdite jedni druge i ne nazivajte jedni druge ružnim nadimcima, o kako je ružno kad se vjernici međusobno ružno oslovljavaju." (Hudžurat, 11) Allah, dž. š., nas na kraju ovog ajeta zove da se pokajemo, zove nas da sa sobom razgovaramo i o svom jeziku se pobrinemo svjesni da poslanik Muhammed, a. s., kaže: „Ko mi garantuje za jezik, ja mu garantujem Džennet.“ (Muslim) Ako se budemo ustegnuli od grijeha jezika dajemo društvu priliku da bude zdravo, na napade sa strane otporno, pred svakim izazovom jako.
(Preporod.info)